فهرست مطالب
نشریه معرفت ادیان
سال دوازدهم شماره 3 (پیاپی 48، پاییز 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/09/23
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحه 7
بر اساس آیه 29 سوره مبارکه فتح، پیامبر اکرم (ص) و همراهانش، در کتب آسمانی پیشین یاد شدهاند. نبودن نام رسولالله (ص) و اهلبیت (ع) در کتاب مقدس کنونی، پژوهشگران را برآن داشته است تا به رمزگشایی بخشی از آیات عهدین در این موضوع همت گمارند. مقاله «الإمام الحسین (ع) بین القرآن والتوراه والإنجیل» بهقلم پژوهشگر عراقی، خانم زهور کاظم زعیمیان، در مجله السبط، نمونهای از این دست است که کوشیده تا نمادهای مورد اشاره آیه شریفه مذکور را در کتاب مقدس بازجوید. وی با اعتقاد به نمادین بودن آیاتی از کتاب مقدس، که حاوی نشانههای اصحاب کسا (ع) است، واژه «شطء» (جوانه) را نشانگر امام حسین (ع) و «شاخه» را مفهوم و نماد متناظر آن در تورات میداند. درعینحال که دیدگاه تفسیری وی نوآورانه و قابل تامل است، اشکالاتی روشی در اثر او بهچشم میخورد که از اعتبار آن میکاهد. جستار حاضر با هدف بررسی و نقد مقاله نامبرده در موضوع یادکرد نام امام حسین (ع) در تورات، و با اتخاذ روش توصیفی تحلیلی بهرشته تحریر درآمده است تا با یادآوری نمونههایی از خطاهای رایج در اینگونه از مقالات، راهکاری برای آفرینش آثار علمی روشمند و متقن پیش نهد.
کلیدواژگان: امام حسین (ع)، شطء، عهد قدیم، آیات نمادین تورات، همراهان رسول الله (ص) -
صفحه 25
ساره همسر حضرت ابراهیم (ع)، از جمله زنانی است که بهشهادت آیات قرآنی مورد رحمت الهی قرار گرفته و حتی به درجهای از کمال رسیده است که شایسته سخن گفتن با فرشتگان الهی میشود. جایگاه این بانو، در کتب مقدس و روایات متعددی بحث شده است. در کتاب مقدس و قرآن و برخی روایات اسلامی تفاوت فاحشی در بیان شخصیتها دیده میشود. کتاب مقدس نهتنها نتوانسته است مقام و منزلت ساره را آنگونهکه هست نمایان سازد، بلکه با جعل داستانهایی مانند عبور از مصر، حسادت و تندخویی، آزار حضرت ابراهیم (ع) و...، شخصیت ساره و ابراهیم (ع) را خدشهدار ساخته است. این نگرش به ایشان در برخی از روایات اسلامی هم نفوذ یافته است. در این پژوهش، با تکیه بر روش تطبیق تورات با قرآن و روایات و بررسی سندی و متنی روایات، نه روایت ارزیابی شده است که عموم آنها با قرآن در تناقض بوده و در عوض تطابق عجیبی با تورات داشتهاند. اسناد این روایات نیز ارزیابی شدند که همه آنها دچار ضعف رجال و اتصال بودهاند.
کلیدواژگان: ساره، روایات، سند، قرآن، تورات، اسرائیلیات -
صفحه 43
داستان نبرد حضرت داود (ع) در سپاه طالوت با جالوت در قرآن، با اندکی تفاوت در عهد قدیم نیز آمده است. مسیحیان سریانی عصر نزول نیز داستان را با جزییات بیشتر روایت کردهاند و تفسیری آخرالزمانی از آن دارند. چنین تفسیری در گفتمان جامعه مسیحی عصر نزول بازتاب داشته و در جهت منافع حاکمان زمان استفاده میشده است. مقایسه داستان قرآن با نسخه مسیحی آن، حاکی از اختلاف در مواضعی است که در نگاه مسیحیان القایات آخرالزمانی داشته است. قرآن، داستان نبرد را بهگونهای بیان کرده است تا ضمن هدایت مسلمانان، اصلاحکننده دیدگاههای شکلگرفته در آن دوره نسبتبه شخصیت داود (ع) و موضوع نبرد نیز باشد. در قرآن، نبوت حضرت داود (ع) مستقل از نبوت حضرت عیسی (ع) است و پادشاهی او بهجای اینکه امری ازلی باشد، پس از آزمایش و مجاهده او در راه خدا موضوعیت یافته است. در قرآن، نبرد داود (ع) به اصل فطری دفع فساد اشاره دارد، نه ظهور مسیح. همچنین در داستان نبرد بر قدرت و نشانههای خدا تاکید شده است، نه قدرت و راز مسیح.
کلیدواژگان: آخر الزمانی، بیزانس، جالوت، داود(ع)، سریانی، طالوت، شاول -
صفحه 61
مسیحیت، از یک سو دینی است ابراهیمی و معتقد به توحید؛ و از دیگر سو، مدام بر سه مفهوم پدر، پسر و روحالقدس تکیه و تاکید دارد. تعیین نسبت و ماهیت ارتباط این سه مفهوم، یکی از مهمترین مسایل الهیات کلاسیک مسیحی بوده است. دراینباره، آریوس، از الهیدانان دوره پدران، دیدگاهی درباره این سه بنیاد جوهری دارد که از شورای نیقیه (325م) به این سو، بدعت خوانده شد و محکوم گشت. این نوشتار میکوشد با استفاده از رویکرد تاریخی تحلیلی به شناسایی بسترهای فکری مرتبط بپردازد و با تکیه بر آثار موثق آریوس، الهیات او را بازسازی کند. این بررسی نشان میدهد که آریوس معتقد بود پدر، متعال و غیر است و از حیث ازلیت و ذات، تنها و یکتاست. پدر به خواست و اراده خود، پسر را در لازمان از عدم آفرید تا واسطه خلقت زمان و عالم شود. پسر از حیث ازلیت و ذات، با پدر یکسان نیست؛ ارتباط پدر با پسر ارتباط خالق است با مخلوق؛ و روحالقدس اولین مخلوق پسر است و این سه بنیاد جوهری، از حیث ذات و جلال باهم تفاوت دارند.
کلیدواژگان: پدر، تعالی، غیریت، پسر، تنها مولود، مخلوق، روح القدس -
صفحه 77
مصایب و رنج در سنت مسیحی، اصطلاحی است که به رنج باطنی، الم جسمی یا مصایب مسیح در هفته آخر حیاتش و همچنین به کل آیین رستاخیز وی اطلاق میشود. Passion اولین اصطلاحی است که در قرن دوم در متون مسیحی بهطور دقیق برای شرح رنجها و مصایب مسیح بهکار رفته است. این واژه کاربردهای متعددی دارد و امروزه برای شرح روایت شهدای مسیحی نیز بهکار میرود. رنج یکی از چالشهای مهم نوع بشر است؛ و برای فرد مذهبی، رنج زبان گویای رابطه فرد با خداوند است. هرچه رنج عمیقتر باشد، ارتباط فرد با خدا نزدیکتر خواهد بود. این رابطه چنان قرین رنج است که بیرنجی بهمعنای غیرمذهبی بودن تلقی میشود. بدین ترتیب، اقتدای مومن مسیحی به عیسی مسیح (ع) از بنیادیترین اصول در آموزه رنج مسیحی است. بهنظر میرسد که یکی از عوامل نجات و رستگاری در این سنت دینی، تمرکز، تامل و تاسی بر رنج عیسی مسیح (ع) است. در این جستار سعی شده است تا مقوله رنج و مصایب عیسی مسیح (ع) در مسیحیت بررسی شود.
کلیدواژگان: رنج، عیسی مسیح، صلیب، هفته مقدس، تاج خار -
صفحه 89
اسپانیا یکی از کشورهایی است که بهعنوان مدافع مسیحیت کاتولیک در طول تاریخ شناخته شده است. کاتولیک اسپانیا توانست با به قدرت رساندن پادشاهان مسیحی، قلمرو مسیحیت را در کشورهای مختلف، بهویژه آمریکای لاتین، گسترش دهد. ضرورتهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی اقتضا میکند که مسیحیت آمریکای لاتین شناخته شود و این شناخت بدون فهم مسیحیت اسپانیا مقدرو نیست. ما در این نوشتار به بررسی ماهیت و ویژگیهای مسیحیت کاتولیک اسپانیا از آغاز تا دوران فتح آمریکای لاتین در قرن پانزدهم میلادی میپردازیم. مسیحیت کاتولیک در این مدت سه دوره را طی کرده است که عبارتاند از: آغاز ورود به اسپانیا؛ کاتولیکسازی مسیحیت اسپانیا و دوران تثبیت مسیحیت کاتولیکی. مسیحیت کاتولیکی با ماهیتی رومی وارد اسپانیا شد و با مبارزه با مسیحیت آریوسی، در همه مناطق اسپانیا توسعه یافت و در نهایت در قرن پانزدهم میلادی بهکمک پادشاهان کاتولیک به یک قدرت بلامنازع مسیحی و دینی در اسپانیا و سطح دنیا تبدیل شد.
کلیدواژگان: مسیحیت، اسپانیا، کاتولیک، کاتولیک رومی -
صفحه 103
ادعای اینکه عیسی (ع) جسم فیزیکی نداشته و مصلوب نشده است، اولین بار توسط شاخههای گنوستیک مسیحی، نظیر مانویانی که به شاخه مسیحیت ملحق شده بودند، مطرح شد. این امر تفاوتی اساسی بین مسیحشناسی مانوی و آیین سنتی مسیحی محسوب میشود. در این مقاله تحلیلی کیفی، ابتدا خلاصهای از روند طرح تجسم الهی در پیکر عیسی مسیح بر اساس اناجیل و رسایل مسیحی، و سپس معرفی سه عیسایی که مانویان به آن باور داشتند، میآید. در ادامه، اثرپذیری متقابل این دو آیین در طرح تصویر عیسی (ع) بهعنوان نجاتبخش، بر اساس متون یافتشده از افریقای قرون اولیه میلادی بررسی شد. مباحثات اسپسگان مانوی با سنت آگوستین درباره تجسم مادی یا الهی حضرت عیسی (ع) در هنگام آفرینش و تصلیب، با تکیه بر مطالب انجیل، نامههای پولس و متون مانویان، اساس تحلیل بود و نشان داد که روند شکلگیری مفهوم انتزاعی نجاتبخش، یک اثرپذیری دوسویه در بین مسیحیان و مانویان، در قرون نخست میلادی بوده است.
کلیدواژگان: مانویت، مسیحیت، مفهوم انتزاعی نجات بخش، سنت آگوستین -
صفحه 117
یکی از جوامع فعال و زنده تاثیرگذار مذهبی در ایران، مسیحیان ارمنی هستند که شناخت و تعامل سازنده با این گروه میتواند یکی از اولویتهای گفتمان بین ادیانی و بین فرهنگی درونساختاری در ایران قلمداد شود. مباحث اصول دین، یقینا یکی از مقدمترین و ابتداییترین سطوح گفتمانی با این گروه است که در بین آنها خداشناسی از اهمیت و تقدم فوقالعادهای برخوردار است. این مقاله درصدد پرداخت به این مقوله با روش تحلیل محتوای هنری قیاسی بر اساس دیوارنگارههای کلیسای وانک اصفهان است. تقدس و احترام ویژه نگارگری دینی در فضای ارتدکس بههمراه انطباق کدهای هنری با مضامین بافت کتاب مقدس، موجب اعتبار و روایی و پایایی یافتههای تحقیق میگردد. در نهایت مشاهده میشود کدهای هنری، مضامینی چون خدای مهربان، برتر، ناظر، حکیم و حتی واحد و یگانه را بههمراه خصوصیاتی چون جسمانی بودن و انسانی بودن، بهخوبی به مخاطب خود القا میکند. شناسایی و تحلیل احتمالی برخی کدهای مخفی و مبهم هنری، مانند کبوتری در فضای چشمگونه حاضر در تصویر، یکی از یافتههای جدید این تحقیق است که میتواند بهانهای برای تحقیقات بعدی باشد.
کلیدواژگان: ارامنه، اصول عقاید، خداشناسی، الهیات، دیوارنگاره، کلیسای وانک، هنر دینی
-
Page 7
According to verse 29 of Surah Al-Fath, the Holy Prophet and his companions are mentioned in the previous scriptures. The absence of the names of the Messenger of God and the Ahl al-Bayt in the present Bible has led scholars to decipher some of the verses of the Testaments on this subject. The article "Imam Hussein in the Qur'an, the Torah and the Bible" written by the Iraqi scholar Ms. Zuhour Kadhem Zaeimian in Al-Sabat journal has tried to investigate the symbols referred to in the mentioned verses of the Bible. Believing in the symbolic nature of the biblical verses, which contain the signs of the Companions of Kesa, she argues that the word "Shat’ " (bud) indicates Imam Hussein and the word "Shakhe “ (branch) is its corresponding symbol in the Torah. While her interpretive point of view is innovative and thought-provoking, there are methodological flaws in her work that diminish its validity. The present article has been written with the aim of reviewing and criticizing the mentioned article on the subject of mentioning the name of Imam Hussein in the Torah. Adopting a descriptive-analytical method, the paper has tried to present some examples of common mistakes in such articles and create methodical and sound scientific works.
Keywords: Imam Hussein, Shat’, Old Testament, symbolic verses of the Torah, companions of the Messenger of God -
Page 25
According to the verses of the Qur'an, Sarah, the wife of Prophet Ibrahim, is a woman who has been blessed with God's divine mercy and has even reached a level of perfection that has made her worthy of speaking to the divine angels. The position of this lady has been discussed in many holy books and narrations. In the Bible and the Qur'an and some Islamic traditions, there is a huge difference in the expression of the characters. The Bible has not been able to portray Sarah's status as it is; moreover, it has tarnished the character of Sarah and Ibrahim by fabricating stories such as the crossing Egypt, jealousy and harshness, the persecution of Ibrahim, and so on. This attitude towards her has also penetrated in some Islamic traditions. In this study, nine narrations have been reviewed and evaluated, most of which contradict the Qur'an and are strangely consistent with the Torah. Based on evaluations, the documents of these narrations are all weak and unreliable in terms of narrations and authentication.
Keywords: Sarah, narrations, document, the Qur'an, Torah, Israelites -
Page 43
The story of the battle of David in the army of Saul with Goliath is also mentioned in the Qur'an with some differences in the Old Testament. The Syriac Christians of the Age of Revelation have also narrated the story in more detail and presented an apocalyptic interpretation of it. Such an interpretation was reflected in the discourse of the Christian community of the age of revelation and was used to the benefit of the rulers of the time. A comparison of the story of the Qur'an with its Christian version reveals differences in the positions it held in the Christian view of apocalyptic teachings. The Qur'an has narrated the story of the battle in such a way as to guide the Muslims and correct the views formed in that period regarding the character of David and the subject of the battle. In the Qur'an, the prophethood of David is independent of the prophethood of Jesus; and his kingdom is not an eternal issue, rather, it is established after his trial and struggle in the path of God. In the Qur'an, the battle of David refers to the innate principle of repelling corruption, not the advent of Christ. Besides, the power and signs of God have been emphasized, not the power and mystery of Christ.
Keywords: apocalyptical, Byzantium, Goliath, David, Syriac, Talut, Saul -
Page 61
Christianity is an Abrahamic religion and believes in monotheism on the one hand, and constantly emphasizes the three concepts of Father, Son and Holy Spirit on the other hand. Determining the nature of the relationship between these three concepts has been one of the most important issues in classical Christian theology. With regard to these three essential foundations, Arius, one of the theologians of the Patriarchal Age, holds a view which has been regarded heresy and has been condemned by the Council of Nicaea since (325 AD). Drawing on the historical-analytical method, this article seeks to identify related intellectual contexts and reconstruct his theology based on the reliable works of Arius. This study shows that Arius believed that the father is transcendent and the other, and in terms of eternity and essence, he is alone and unique. By his own will, the Father created the Son out of nothingness to mediate the creation of time and the universe. The Son is not the same as the Father in terms of eternity and essence; the Father-Son relationship is the creator’s relationship with the creature; and the Holy Spirit is the first creation of the Son, and these three essential foundations are different in essence and glory.
Keywords: Father, transcendence, the otherness, Son, the only begotten, the creature, Holy Spirit -
Page 77
Suffering in the Christian tradition is a term that refers to the esoteric suffering or physical pain of the Christ in the last week of his life, as well as to the whole rite of his resurrection. Passion is the first term used in the second century Christian texts to accurately describe the sufferings of Christ. The term has many uses and is also used today to describe the account of Christian martyrs. Suffering is one of the most important challenges for human beings. For a religious person, it indicates the relationship of the person with God. The deeper the suffering, the closer one's relationship with God. This relationship is causes so much pain that not suffering any pain is considered secularity. Thus, the Christian’s belief in Jesus Christ is one of the most fundamental principles in the doctrine of Christian suffering. It seems that one of the factors of salvation in this religious tradition is concentration, reflection and adherence to the suffering of Jesus Christ. In this article, an attempt has been made to examine the issue of the passions of Jesus Christ in Christianity.
Keywords: suffering, Jesus Christ, Cross, Holy Week, Crown of Thorns -
Page 89
Throughout history, Spain has been one of the countries known as the defender of Catholic Christianity. The Spanish Catholicism was able to expand the realm of Christianity in various countries, especially Latin America, by empowering Christian kings. Political, social, and religious necessities require that Latin American Christianity be recognized, and this recognition would not be possible without an understanding of Spanish Christianity. This article examines the nature and characteristics of Spanish Catholic Christianity from the beginning to the time of the conquest of Latin America in the 15th century. During this period, Catholic Christianity went through three periods, including: the arrival in Spain; the Catholicization of Christianity in Spain and the period of the establishment of Catholic Christianity. Catholic Christianity entered Spain with a Roman nature and, with the struggle against Aryan Christianity, spread to all parts of Spain. Finally, in the 15th century, with the help of Catholic kings, Catholicism became an undisputed Christian and religious power in Spain and around the world.
Keywords: Christianity, Spain, Catholic, Roman Catholic -
Page 103
The claim that Jesus did not have a physical body and was not crucified was first made by Christian Gnostic denominations, such as the Manichaeans who joined the Christian denomination. This is the fundamental difference between Manichaean Christianity and traditional Christianity. This descriptive-qualitative article firstly summarizes the process of designing the divine incarnation in the body of Jesus Christ based on the Christian Gospels and Epistles, and then introduces the three Jesus that the Manichaeans believed in. Next, the interplay of the two religions in the design of the image of Jesus as Savior was examined based on the texts found in Africa in early centuries. The Manichaean debate with St. Augustine about the material or divine incarnation of Jesus at the time of creation and crucifixion, based on the Gospel, the Epistles of Paul, and the Manichaean texts, was the basis of the analysis and showed that the process of forming the abstract concept of salvation was a reciprocal influence among Christians and Manichaeans in the first centuries AD.
Keywords: Manichaeism, Christianity, abstract concept of salvation, St. Augustine -
Page 117
Armenian Christians are among the most active and influential religious communities in Iran. Knowing and interacting with this group constructively can be considered as one of the priorities of interfaith and intercultural discourse within Iran. Discussions of the principles of religion are certainly one of the earliest and most basic levels of discourse with this group, among which theology is of the utmost importance and must be given precedence. Using analytical artistic content analysis method and based on murals of Vanak Church in Isfahan, this article seeks to address this issue. The special sanctity and respect of religious painting in Orthodox settings, along with the consistency between artistic codes and the themes of the biblical context, make the research findings valid and reliable. Finally, it can be seen that art codes instill some themes such as being kind, superior, supervising, wise and even one and only, along with characteristics such as incarnation and humanity in the audience's mind. The identification and possible analysis of some hidden and obscure artistic codes, such as a dove in the eye-like space in the image, is one of the new findings of this research that can be an incentive for further research.
Keywords: Armenians, principles of beliefs, theology, speculative theology (kalam), mural, Vank Church, religious art